Een grote stroomstoring legt delen van het land plat. Een griepgolf ontwikkelt zich tot pandemie. Uw belangrijkste leverancier is door brand verwoest. Is uw organisatie in staat om ook in die situaties haar meest essentiële processen te blijven uitvoeren?
Impact van incident
Een incident kan essentiële processen zoals productie, distributie of dienstverlening doen uitvallen met als impact:
Directe financiële schade
Geen inkomen in de periode dat productie of dienstverlening is uitgevallen
Boetes en claims
Schade aan reputatie en vertrouwen
Klanten zoeken nieuwe leverancier
Financiers of wetgever/toezichthouders zeggen het vertrouwen op
Waar richt BCM zich op
BCM identificeert potentiële dreigingen met impact op de bedrijfsprocessen en levert aanpakken voor bescherming van de belangen van belangrijke stakeholders, de reputatie en de waarde creërende activiteiten van de organisatie.
ISO 22301 BCMS Norm
ISO 22301 is de in 2012 geïntroduceerde ISO standaard voor Business Continuity Management Systems. Dit is een internationale norm om uw organisatie ‘calamiteiten-proof’ te maken.
BCM ook voor overheden?
Ondanks dat een overheid geen bedrijf is, zijn alle BCM-principes ook van toepassing op de bescherming van essentiële overheidsprocessen, overheidsdiensten en de reputatie van de overheidsdienst.
Binnen het Adviescentrum BVI is alle kennis en ervaring aanwezig om uw organisatie verder te helpen bij het ontwikkelen van bijvoorbeeld een Business Impact Analyse (BIA), een Bedrijfscontinuïteitsplan (BCP) of een Bedrijfscontinuiteitsmanagementsysteem (BCM Systeem).